Формувати у
школярів мобільність та гнучкість знань, критичність мислення, здатність
використовувати набуті знання та вміння у конкретних життєвих ситуаціях.
Виховувати
правомірну громадянську поведінку особи в суспільстві
Об’єкт досвіду
Інтерактивні
методи у викладанні шкільного курсу правознавства на уроках.
Предмет досвіду
Зміст, форми та
методи навчального курсу правознавства.
Методичний алгоритм
досвіду
Використовую
Сьогодні людина, для якої демократія та громадянське суспільство є
природним середовищем для задоволення її особистих та суспільних інтересів,
визнається основною цінністю демократичного суспільства. Життя вимагає від
особи не лише громадянської активності , а й усвідомлення нею власної ролі й
значення в житті суспільства та відповідальної дії згідно з власними
переконаннями і цінностями. За висновками науковців , намагання звільнитися від
спадщини тоталітаризму в економіці, політиці та національній самосвідомості не
призводять в Україні до бажаного успіху, зокрема, й через несформованість у
суспільстві системи цінностей, моделей та зразків поведінки , характерних для
демократичної культури.
За цих
умов особливого значення набуває громадянська
компетентність , формування якої у школярів вимагає посилення уваги до
цього завдання загальної середньої освіти. Цілеспрямоване формування
громадянської компетентності учнів передбачає реалізацію в освіті
компетентнісного підходу .Спрямованість системи освіти на переважне засвоєння
системи знань, яка була традиційною й виправданою ще декілька десятиліть тому ,
вже не відповідає сучасному соціальному замовленню, яке вимагає виховання
самостійних і відповідальних членів суспільства, здатних ефективно взаємодіяти
у розв’язанні соціальних , виробничих і економічних задач .Як зауважують вчені,
в умовах інформаційного суспільства необхідним є перенесення акцентів у
результатах навчання з принципу адаптивності на принцип компетентності
випускників освітніх закладів.
Поняття “компетентність” у наш час органічно увійшло в педагогічний обіг і науковці намагаються дати визначення
освітніх та життєвих компетентностей .
Громадянська компетентність є інтегративною характеристикою особистості,
яка включає й певний рівень психологічної готовності до активного суспільного
життя – громадянськість.
Формування громадянської компетентності в школі – це засвоєння в
навчальних ситуаціях основ повноцінної та правомірної громадянської поведінки
особи в суспільстві. А враховуючи, що компетентність – це здатність діяти в
ситуації невизначеності , уточнимо поняття освітньої ключової громадянської
компетентності : це здатність учня самостійно діяти в ситуації невизначеності
під час вирішення навчальних ситуацій у сфері громадянської освіти .
Олена Пометун визначила , що
складовими структури громадянської компетентності школяра є три компоненти:
Кожен з компонентів може бути представлений
як інтегрована якість
особистості.
Громадянська компетентність в усіх своїх компонентах ( ціннісному ,
діяльнісному та процесуальному ) може
формуватись на уроках правознавства.
Сучасною наукою пропонується розподіл компетентностей на ключові
(надпредметні ), галузеві й предметні.
Громадянська компетентність належить до ключових , найголовніших якостей
сучасної молодої людини . Вона полягає в здатності активно , відповідально
реалізовувати громадянські права та обов’язки в умовах розвитку демократичного суспільства
.
Ця
компетентність нерозривно пов’язана з предметними компетентностями, яка
покликана формувати правознавство як дисципліну: реалізовувати і постійно
обстоювати свої права ; застосовувати процедури і технології захисту власних інтересів, прав і свобод інших людей
;виконувати громадянські обов’язки в межах місцевої громади, держави та її
політичних інститутів ; використовувати способи діяльності й моделі поведінки,
що в межах чинного законодавства України відповідають інтересам самореалізації
та захищають її права.
Знання,
засвоєні формально ,ніби закривають перед людиною можливість практичної
діяльності . В учня виникає відчуття непотрібності накопиченої інформації. Щоб
цього не сталося ,потрібно здійснити перехід від інформації до думки ,
формування власного критичного ставлення , оцінювання суспільних явищ і
процесів ,а від нього – до дії , вчинку, усвідомленого вибору форм правової
поведінки.
Саме
тому розвиток критичного мислення на уроках правознавства я вважаю одним з
ефективних інструментів формування громадянської компетентності. А засоби і
методи їх формування обираю, виходячи з трьох основних чинників : змісту
програмового матеріалу і його значення у становленні особистості громадянина ;
особливостей розумової діяльності учнів і, нарешті, потреб самої дитини як
рівноправного учасника навчально – виховного процесу.
Взагалі намагаюсь застосовувати
оптимальні педагогічні
технології , які б проектували
кінцеві якості особистості ( учня ), зокрема, це:
Перевірка ефективності способів мотивації
навчальної діяльності – пріоритетний напрям творчого шукання вчителів
суспільствознавчих дисциплін . Тому спілкуючись зі своїми вихованцями , щоразу
прагну знайти доцільні прийоми , створити таку навчальну ситуацію , яка
спонукатиме школярів до зацікавленої роботи під час аналізу правової ситуації і
буде спрямована саме на формування компетентнісної орієнтації учнів . Наприклад
, під час вивчення теми :”За якими правилами живе
суспільство ?” в курсі “Практичне право” у 8 класі учні створюють власні правила , дискутуючи в
групах, вони приймають і затверджують спільні рішення більшості. Учні формують
власну позицію і бачення себе в
сучасному світі. Важливим є те, що на наступному уроці в темі “Навіщо людям потрібні закони ? “ учні під час рольової гри “створимо
закон “ мають навички написання
документа і порівнюють правила з попереднього уроку з новоствореними законами . Все це
відбувається під час діалогу – “вчитель-учень”, “учень-учень”.
Аналіз
різноманітних правових ситуацій буде цікавим для школярів лише тоді ,коли вони
пробуджують певні асоціації , пов’язані з їхнім світосприйманням , життєвими
проблемами , емоційними потребами . Спонукають до цього такі завдання:
-
учень Олександр не дав перевірити свій портфель ( тема “Учень – вчитель: як уникнути конфлікту?”)- займи позицію “за перевірку портфелів”, “ проти перевірки
портфелів “ , “інший
варіант вирішення проблеми” та обґрунтувати свій
вибір
-
чи можлива дана ситуація в нашій школі? Чому?
-
індивідуальна робота зі складання заяв про прийом та
звільнення з роботи (тема “Як влаштуватися на
роботу?”)
-
зважити на”терезах правосуддя” переваги головного героя
справи про… “ Чи відповідатиме Денис за вбивство ? “(тема “Чи завжди особа
відповідає за правопорушення ?”)
Ці завдання орієнтують
учня на ідентифікацію себе з правовими
ситуаціями , спонукають до глибокого усвідомлення
психології дій , створення власної інтерпретації різноманітних подій.
Для
глибокого, неформального засвоєння понять і юридичних категорій використовую
метод порівняння . Наприклад, вивчаючи тему
“Держава “ (9 клас ) пропоную учням порівняти різні елементи форми
держави : форма правління (монархію :конституційну і дуалістичну ; республіку :
президентську , парламентську і змішану );форми державного управління (унітарну
і федеративну); форми політичного режиму ( демократичний і антидемократичний
політичні режими ; тоталітаризм і авторитаризм). На уроках із цивільного права
( 9 клас) порівнюю різні види цивільних договорів , при вивченні сімейного
права звертаю увагу на усиновлення, опіку та піклування і патронат над дітьми.
Щоб цей
метод ”працював” на повну силу , допомагаю дітям пройти всі його етапи до кінця
:не просто встановлювати спільне та відмінне між поняттями , а й проаналізувати
, які серед спільних ознак є основними і чому, а які – серед відмінних . Потім
найсильнішим учням пропоную самостійно
визначити критерії порівняння ,скласти власну таблицю. Лише тоді, вивчаючи
юридичні категорії , учні не будуть формально їх зазубрювати , а проникатимуть
у їхню суть. А відтак розпізнаватимуть ці явища , причинно-наслідкові зв’язки між ними , сформують власну позицію щодо них .
Формування громадянської компетентності сприяє прийом аналізу юридичної
ситуації . Застосовуючи його на різних етапах уроку (актуалізація опорних знань
, мотивації навчальної діяльності , закріплення матеріалу уроку загалом ),
акцентую увагу учнів не лише на вмінні правильно застосовувати норми закону , а
й в аналізі та розв’язанні юридичних задач .
Розвиток критичного мислення учнів
сприяє моделюванню правових ситуацій. Пропоную учням змоделювати
ситуацію самостійно. Під час вивчення кримінального права пропоную
старшокласникам змоделювати ситуацію , коли один і той самий злочинець в одному
випадку буде загальним суб’єктом злочину , а в іншому – спеціальним ( наприклад
, громадянин України звинувачується у державній зраді й убивстві ).Звичайно,
таке завдання вимагає від учнів володіння більш складними вміннями і навичками
, а тому застосовується насамперед дуже рідко і лише з допомогою вчителя та
сильних учнів.
Ефективним засобом залучення учнів до пошуково – дослідницької
діяльності на уроці є застосування проблемно-пошукового методу. Використовуючи
його , практикую формулювання проблемного питання уроку на початку вивчення нового матеріалу. Так, під час вивчення
тем “Особисті права людини “,” Політичні права і свободи ” у 10 класі (Права
людини),урок розпочинаю проблемним питанням. Якщо питання звучить несподівано ,
провокаційно чи інтригуюче –це лише спонукає учнів до більш активної розумової діяльності.
Підсумком роботи у школі є те, що більшість учнів
володіють основними поняттями та термінами юридичної науки, умінням
використовувати правові знання для реалізації та захисту своїх прав і законних
інтересів; аналізують юридичні , моделюють та розв’язують правові ситуації.
Сьогодні,
маючи 13-річний досвід роботи вчителем історії та правознавства, розумію , що в
умовах сучасного інформаційного суспільства урок – це лише початок . На ньому
ми піднімаємо лише край завіси , за якою приховано досвід людства . І хочеться
це зробити так , щоб в учня виникло усвідомлене бажання зазирнути за неї
самостійно , дослідити цю сферу , бо такий досвід потрібний йому особисто , він
стане в пригоді у житті , допоможе бути компетентним , а отже –успішним і
реалізованим.
дуже змістовно! дякую!!!
ВідповістиВидалити