Конспекти

Тема: Право на працю в Україні
Очікувані результати
            Після цього уроку учні зможуть:
-          Пояснювати  зміст понять „Право на працю” та „Підприємницька діяльність”;
-          Наводити приклади відносин, та регулюються нормами трудового права;
-          Складати за друком резюме для працевлаштування;
-          Пояснювати що таке підприємницька діяльність
-          Формулювати власну позицію щодо важливості права людини на працю
Обладнання: витяги з конституції України та Кодексу законів про працю України, пам’ятка як складати резюме, зразок резюме
Основні поняття: резюме, підприємство
            План уроку:
  1. Як законодавство України регулює трудові відносини
  2. Роботодавці та працівники ринку праці, Як знайти роботу.
  3. Право на підприємницьку діяльність.
Орієнтовний план: методи проведення уроку.
  1. Вступна частина:
-          Працюємо разом (обговорення вірша)
2 Основна частина:
- Опрацювання тексту підручника - 4-5 хв
- Бесіда, інформація вчителя – 4-5хв
- робота у зошиті – 2-3 хв
- робота з підручником, відповіді на запитання 3-4 хв
- практична робота: написання резюме – до 7 хв
- опрацювання тексту підручника та його опрацювання у загальному колі – 5-6 хв
- робота у зошиті – 2-3 хв
3. Заключна частина
- Обговорення в загальному колі – 2хв
- Формулювання усного та письмового висновку уроку – 2-3хв
Домашнє завдання

Організація діяльності учнів
  1. Вступна частина :
Відкриваємо підручник на ст. 146 ; розпочинаємо урок прочитавши дитячого вірша.
      Далі за допомогою „Уявного мікрофона” учні повинні відповісти на запитання:
  1. Назвіть професії тих людей про кого йде мова ц вірші.
  2. Назвіть які ви знаєте професії.
  3. Як вигадаєте, навіщо люди працюють?
  4. Хто з вас уже працював або працює зараз
  5. Хто збирається працевлаштуватись? Поясніть, чому це вам потрібно.

  1. Основна частина
На дошці записую запитання:
-          Що означає право на працю?
-          Хто такі працівники?
-          Кого називають роботодавцем
-          Які закони регулюють право на працю
Якщо діти не будуть знати відповіді на запитання, звертаю їхню увагу до тексту підручника ст. 147
(буква закону). Опрацювавши підручник організовуємо роботу в парах і переходимо до розв’язання правових ситуацій.
  1. Ваш сусід працює приватним лікарем.
  2. Ви шиєте м’які іграшки  та даруєте їх своїм знайомим .
  3. Ваша бабця з весни до осені працює за наймом на прополці у власника товариства „Томатна країна”
  4. Улітку на ринку старшокласник з вашої школи працював на ринку реалі затором
  5. Ваша подруга за окрему плату доглядає малюка на вихідних

Коментар
За необхідністю  коментую ці ситуації учням
Ситуація
Регулюється трудовим законодавством чи ні
Ваш сусід працює приватним лікарем.

Так, регулюється
Ви шиєте м’які іграшки  та даруєте їх своїм знайомим .

Ні, це є подарунки
Ваша бабця з весни до осені працює за наймом на прополці у власника товариства „Томатна країна”

Так, регулюється трудовим законодавством
Улітку на ринку старшокласник з вашої школи працював на ринку реалі затором

Так, регулюється, старшокласник працює під час канікул у певної особи
Ваша подруга за окрему плату доглядає малюка на вихідних

Ні, це надання послуг. Такі відносини регулюються положенням цивільного господарського законодавства
На роботу в парах і презентацію результатів роботи відводиться 5-7 хв
Далі запитую в учнів:
-          Якими способами пошуку роботи ви можете скористатися для працевлаштування ?:
-          Чи всі способи є однаково ефективними?
Коротко пояснюю дітям, яких помилок при працевлаштуванні не можна припускатися, для чого потрібні резюме та рекомендаційні листи, що таке співбесіда.
Організовую роботу з підручником, завдання учням ,прочитати, виписати у зошит нові поняття і пояснення до них. (Ст. 148-150)
Переходимо до визначення поняття резюме, учні знайомляться із зразком резюме розміщеним на ст. 150-151
            Написавши резюме, учні повинні зрозуміти для чого вони його писали, і чи потрібно воно завжди для прийому на будь-яку  роботу.
З відповідей учнів можна почути таке слово як „Підприємець”, і тому  переходимо до наступного питання теми.
Деякі учні розглядають схему у підручнику на ст. 152, після загального обговорення  діти можуть сформулювати - хто такі підприємці?
            Далі розглядаємо питання на організаційно правові форми підприємництва, цей матеріал досить складний, тому використовую для вивчення розповідь вчителя з елементами евристичної бесіди.
Пропоную, учням пригадати, про які підприємницькі структури їм доводилося чути.
Як правило, учні згадують товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ), акціонерні товариства, приватні підприємства .
Пояснюю учням, що вести  підприємницьку діяльність можна одноосібно (тоді йдеться саме про створення приватного підприємства), або ж шляхом об’єднання кількох осіб для спільної діяльності (тоді йдеться про господарське товариство).
            Під час розповіді вчителя учні знайомляться з переліком документів, які необхідно надати для державної реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності.

  1. Заключна частина
На завершення уроку дати учням завдання сформулювати власний висновок про те „Навіщо люди працюють ” методом „Мікрофону” – висловити свою думку.
Домашнє завдання:
§21(підручник )

записати у зошит перелік запитань, які б хотіли поставити до роботодавця на співбесіді.


Тема: Трудовий договір
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
-          Пояснювати поняття ”Трудовий договір” та називати його сторони;
-          Розповідати про процедуру співбесіди щодо працевлаштування та порядок прийому на роботу
-          Характеризувати права та обов’язки роботодавця і працівника;
-          Складати заяву про прийом на роботу та про звільнення з роботи за власним бажанням.

Обладнання витяги з кодексу законів про працю України, зразки заяв  про прийом та звільнення з роботи
Основні поняття: трудовий договір, звільнення з роботи, прогул, трудова книжка, заробітна плата.
      План уроку:
  1. Як укласти та розірвати трудовий договір
  2. Трудова книжка
  3. Заробітна плата
Орієнтовний план і методи проведення уроку
1.Вступна частина
- Перевірка домашнього завдання
2. Основна частина
- Вступна бесіда вчителя – 3-4 хв
- Опрацювання положень законодавства
- Робота з текстом посібника, і робота в зошиті  - 5-6 хв  
- Працюємо разом, складаємо таблицю (ст. 157)
- Практична робота, вчимося писати заяву про прийом на роботу – до 5 хв.
- Опрацювання схеми у підручнику разом з вчителем (ст. 158)
- Аналіз правових ситуацій – 2-3хв
- Робота з текстом підручника на основі запропонованих запитань, обговорення результатів роботи в загальному колі – 4-5хв
- Працюємо разом заповняючи усно таблицю(ст. 160) – 2-3хв
3. Заключна частина
- Обговорення в загальному колі питання поставленого на початку уроку – 2хв.
- Самооцінювання – 2-3хв
- Домашнє завдання
            Варіанти організації діяльності учнів
  1. Вступна частина
Бліцопитування
  1. Яка роль та значення праці в житті людини?
  2. Навіщо треба регулювати трудову діяльність людей?
  3. Що регулює право на працю?
  4. За допомогою яких видів нормативних актів регулюється праця в Україні?
Після відповідей на запитання, за бажанням учні зачитують складені питання для спів бесіди. Вислухавши запитання переходимо до теми уроку, в на початку ставимо проблемне питання на урок: „Чому необхідно укладати трудовий договір?”
Бесіда вчителя – що потрібно для того щоб влаштуватись на роботу: Як?
-          Опрацьовуємо в групах кодекс законів про працю України ст. 21-24 
Далі учні працюють з підручником , з допомогою вчителя визначають , що таке трудовий договір, як він укладається, що для цього потрібно знати?.
Наступним кроком є заповнення таблиць на ст. 157. (разом з вчителем)
Щоб влаштуватись на роботу потрібно написати заяву. Учні маючи перелік питань що потрібно знати для написання заяви, вчаться писати заяву.
Пропоную учням проаналізувати витяги з Кодексу про працю України ст. 36,38,39,40. Звертаємо увагу на схему у підручнику ст. 158.
Записуємо у зошит нові поняття: „Трудовий договір”, ”Припинення трудового договору”
Учні розв’язують правові ситуації  на ст. 158
Бесіда – пояснення вчителя:
-          Що таке трудова книжка
-          Що таке заробітна плата
потім учні  відповідають на запитання  чи можна працювати без трудової книжки,  і чи можна працювати без отримання заробітної плати?
Якщо встигаємо учні заповнюємо таблицю на ст. 160, якщо ні, то вона, залишається на домашнє завдання
На завершення учні намагаються відповісти на запитання яке було поставлене на початку уроку „Чому необхідно укладати трудовий договір?”.
За роботу, активність на уроці учні оцінюють себе самостійно.
Домашнє завдання
§22(прочитати)
Спробувати скласти запитання які б входили до трудового договору.

Тема: Де можуть працювати підлітки?
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
-          Описувати права неповнолітніх у трудових відносинах
-          Характеризувати особливості робочого часу та часу відпочинку неповнолітніх
-          Розв’язувати ситуації пов’язані з працевлаштуванням неповнолітніх.
Обладнання: витяги з Кодексу законів про працю України
Основні поняття: скорочений робочий час
План уроку:
  1. Де можуть працювати підлітки
  2. Як законодавство регулює працю неповнолітніх
  3. Як держава захищає неповнолітніх від експлуатації.

Орієнтовний план і методи проведення уроку
  1. Вступна частина
-          Обговорення проблемного питання
  1. Основна частина
-          Опрацювання положень законодавства та інформації у підручнику – 10 хв
-          Робота в парах, аналіз правових ситуацій – до 6-7хв
-          Робота з текстом підручника , опрацювання проблемних ситуацій - 5-6хв
-          Обговорення інформації яка дається у підручнику – 3хв
-          Розв’язання правових ситуацій – 4хв
-          Коментоване читання, та обговорення у загальному колі питань ст. 165 – 6-7хв
  1. Заключна частина
-          Робота в парах, складання рекомендацій для тих хто влаштовується на роботу
-          Оцінювання роботи на уроці – 2хв
-          Домашнє завдання

Варіанти організації діяльності учнів
  1. Вступна частина
Зачитую проблемні питання:
-          Чи можете ви навчаючись у 9-класі, бути учасником трудових відносин?
-          Чи доводилось комусь із вас заробляти самостійно? Коли і як це відбувалось?
У відповідях  на ці запитання відслідковується матеріал попереднього уроку.
2. Основна частина
Переходячи до нової теми, розпочинаємо з статтями ***** (187-200), та наданим матеріалом у підручнику.
Розібравшись які особливості прийняття на роботу неповнолітніх, учні в парах розв’язують правові ситуації, проаналізувавши їх працюємо з підручником. ст. 163, разом з дітьми складені ситуації
      Наступним кроком є робота з підручником с 164 , після цієї схеми працюємо разом і вирішуємо правові ситуації
      Далі читаємо зміст підручника і намагаємося відповісти на запитання: Поміркуйте які наслідки для неповнолітніх може мати неофіційне працевлаштування. Чи вигідно приймати на роботу осіб молодше 18 років.
3. Заключна частина
      Повертаємося до проблемних запитань які стояли на початку уроку;
      Складаємо у малих групах рекомендації для тих хто влаштовується на роботу. Використовуючи набуті знання під час уроку і не тільки цього, а й попередніх.
      По активності учнів на уроці, проводиться оцінювання.
Домашнє Завдання:
Прочитати §23, повторити §21-22, підготуватись до підсумкового узагальнення ст. 166-167. 

Тема. Які права, свободи та обовязки мають громадяни України

Мета: - ознайомити учнів з основними правами, свободами й обовязками     
             людини й громадянина ,закріпленими Конституцією України, 
             порядком реалізації цих прав;
         -  формувати в школярів уміння вирішувати життєві ситуації за
              допомогою правових засобів, приймати обґрунтовані правомірні 
             рішення;
-         виховувати переконання у взаємному звязку прав та обовязків
 людини та громадянина , у важливості дотримання прав і свобод людини.

Очікуванні результати

Після цього уроку учні зможуть:
- пояснювати поняття права і свободи людини,
- наводити приклади основних прав, свобод та обовязків людини і
  громадянина;
- пояснювати юридичний зміст окремих прав і свобод людини і громадянина;
- аналізувати правові ситуації щодо прав і свобод людини і громадянина;
- оцінювати важливість реалізації прав і свобод, і виконання обов’язків.

Основні поняття: податки, державні символи, загальний військовий 
                               обовязок.

Обладнання: Конституція України, зображення символів України, дошка,
                       магніти, опорні схеми, підручник.

                                           План уроку
1.     Права і свободи, проголошені Конституцією України.
2.     Як реалізувати та захистити права і свободи.
3.     Які обовязки закріплює Конституція України.

                      Орієнтовний план і методи проведення уроку
     Вступне слово:
Добрий день діти.
   У нас з вами багато спільного:
- ми проживаємо в одній державі – Україні;
- в одному місті – Рівному;
- виконуємо і дотримуємося одних і тих же законів.
Тоді ,хто ж ми з вами є, як можна нас назвати одним словом  …..(так ми є громадяни ), а громадянин - це хто?
(на дошку прикріплюю магнітами нашого громадянина, який буде нам помічником на уроці )

Протягом уроку я буду оцінювати вашу навчальну діяльність даними фішками, що дорівнюють 1 балу .


     О, ледь не забула, по дорозі в клас я отримала лист,який адресований Павлюк Анні, цікаво що ж тут написано  (розриваю лист), тільки починаю зачитувати (в цей час дитина обурливо вигукує з класу: - що ви робите ?,. це ж мені.
- а ,що ж тут такого ?

-  Ви не маєте права читати чужі листи!

- Я рада що ви знаєте , про права.
- Перепрошую, ти справді права, ніхто не має права порушувати таємницю листування.

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь: Які права, свободи та обовзки мають громадяни України ?

Розгорніть робочі зошити і запишіть дату та тему уроку( в цей момент прикріплюю аркуші з написаною темою на дошку).

Знаючи тему , що ж ви очікуєте від уроку:
У вас на партах прикріплені невеличкі аркуші паперу ,які схожі на думки, на них  записуєте , що ви очікуєте від уроку, користуючись підручником.
Піднімаєтесь зачитуєте і подаєте мені, я прикріплю до нашого громадянина, так як це у вигляді думки вважаємо що це ваші думки,які до закінчення уроку повинні реалізуватись.
    В ході уроку нам будуть допомагати помічники – це  підручник,витяги з конституції і додатковий матеріал, який є у вас на партах.
    Скажіть , які міжнародні акти визначають сучасні вимоги для забезпечення прав людини:
-         Загальна Декларація прав людини
-         Конвенція ООН про права дитини
  В цих документах є багато спільного. На уроці ми будемо працювати з другим розділом Конституції, він так і називається –права ,свободи та обов’язки  людини і громадянина. Він є дуже важливим, ґрунтовним і містить майже третину всіх статей. Перелік прав,передбачених Конституцією України , не є вичерпним , а це означає можливість його розширення зокрема шляхом офіційного схвалення Україною міжнародних актів щодо прав і свобод людини.
    Права і свободи в Конституції України поділяються на ті, які діють у сфері особистого життя і безпеки людини, у сфері  суспільно-політичного життя, у сфері економічної, соціальної і культурної діяльності .
   
   А зараз попрацюємо у парах (так як сидите) з документом. У вас на парті є опорні схеми, ви повинні заповнити (2 колонку), користуючись вашим помічником , тобто витягом з розділу другого Конституції, записуємо коротко № статті і назва в двох словах,як вона звучить( наприклад – с.53- право на освіту(культурні)).Якщо потрібна допомога , звертайтесь до мене, на виконання завдання дається 5 хв.
Права і свободи людини
Статті конституції України
Громадянські (особисті)
Статті: 23 (вільний розвиток особистості), 27 (право на життя), 28 (право на повагу до гідності), 29 (право на свободу та особисту недоторканність), 30 (право на недоторканність житла), 31 (право на таємницю листування, телефонних розмов і т. п.), 32 (право на невтручання в особисте і сімейне життя), 33 (свобода пересування)
Політичні
Статті: 34 (право на свободу думки, слова), 35 (право на свободу світогляду і віросповідання), 36 (право на свободу об’єднання у політичні партії і громадські організації), 38 (право брати участь в управління державними справами), 39 (право збиратися мирно), 40 (право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення)
Економічні
Статті: 41 (право володіти, користуватися, розпоряджатися своєю власністю), 42 (право на підприємницьку діяльність), 43 (право на працю), 44 (право на страйк)
Соціальні
Статті: 45 (право на відпочинок), 46 (право на соціальний захист), 47 (право на житло), 48 (право на достатній життєвий рівень), 49 (право на охорону здоров’я)
Культурні
Статті: 53 (право на освіту), 54 (свобода літературної, художньої, наукової і технічної творчості)
Час закінчився, чи виникли труднощі. Чи звернули ви увагу, що одних прав більше, а інших менше. Як ви думаєте чому це так? Яких найбільше?
(Особистих більше, це і зрозуміло, адже такі права є природними і вони належать людині, вже в силу того, що вона нею народилася).
Перевіряємо виконане завдання (завдання вивішую на дошку на аркушах паперу).
Теорії без практики не буває, тому спробуємо практично застосувати наші набуті знання.
У підручнику на ст.67 є п’ять ситуацій, зараз ми їх розглянемо (по рядах – 3, а 4 і 5 – окремо).
Ситуація:
1.     Порушено громадянські права Віктора (ст..23, вільний розвиток особистості).
2.     Порушено економічні права Дмитра (ст..41, право володіти, користуватися, розпоряджатися своєю власністю).
3.     Порушено соціальні права Біла (ст..49, право на охорону здоров’я).
4.     Порушено громадянські особисті права (ст..32, право на невтручання в особисте і сімейне життя).
5.     Не порушено право, політичне (ст..36, право на свободу об’єднання у політичні партії і громадські організації).
Який ми висновок зробимо? В демократичній державі у щоденному, буденному житті не можуть порушуватися права та свободи людини і громадянина.
Отже, якщо в нашому житті порушуються права, то що ми можемо зробити? (відповідь учня)
Першочерговим напрямком реалізації прав і свобод є необхідність навчити громадян захищати свої права. Саме тому Конституція України надає право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої право і свободи від порушень і протиправних посягань.
Зверніть увагу на ст..69 підручника, що зображено у схемі?
(видно як здійснюється міжнародно-правовий механізм захисту прав і свобод людини).

Мудрий Езоп казав: „Погано стане всім людям, коли кожен вимагатиме свого”.
Як ви розумієте ці слова?
(Давньогрецький мудрець наголошує, що в суспільстві не можуть домінувати тільки права, а отже й передбачені певні обов’язки).
Знайомитись з обов’язками будемо практично, у вас в опорних схемах залишилася порожня графа, куди ви користуючись розділом ІІ, а саме ст.65-68 впишете основні обов’язки громадян України. (Наприклад, ст.65 (зачитую) відноситься до кількох класифікацій).
Виконали, дивимось малюнки на ст..70 в підручнику. Які обов’язки ми тут бачимо?
Як ви побачили обов’язки тісно пов’язані з правами і свободами.

Те як ви запам’ятали права і обов’язки ми перевіримо за допомогою незвичайного клубочка. Кожен, хто його отримує називає право чи обов’язок, який запам’ятали на уроці, ниточку тримає і передає клубочок далі, можна не по порядку.
Як ви думаєте, що символізує ця павутина? (єдність прав та обов’язків).
Зараз я те, що ви запам’ятали змотаю, і вийде правовий клубочок. Тоді з’ясуємо у чому ж цінність нашого уроку для кожного з вас, чи збулися ваші очікування? Якщо збулися перекладаємо у свій банк знань (думки перекладаємо в рюкзачок).

Протягом уроку ви отримували фішки, кожен з вас заробив певну кількість балів
Зараз ви підрахуєте бали, які ви заробили у ході уроку, перелічивши фішки. На мою думку найактивнішими були .......
Після дзвінка фішки повернете.

Домашнє завдання. § 10, в кінці параграфа  два завдання.




Немає коментарів:

Дописати коментар